zaterdag 26 mei 2018

Watersnuffels...

Het was vandaag weer een drukte van belang rond onze vijver. 
Watersnuffels vlogen af en aan om hun eitjes in het water af te zetten. Ik zat er een tijdje naar te kijken en besloot toen toch maar weer m'n camera te pakken. 
Het gedrag van die juffers blijft me fascineren.

Ik ben er op m'n buik bij gaan liggen. Zo kon ik de juffers recht in hun ogen kijken.

Drie stelletjes tegelijk zochten een geschikte plek.

Zo héél groot is onze vijver niet, dus de plekjes die geschikt zijn, waren druk bezet.

Terwijl het vrouwtje haar eitjes afzet, wordt ze stevig in haar nek vastgehouden door het mannetje. Dit om te voorkomen dat een ander mannetje zijn vrouwtje gaat bevruchten.

Het levert leuke plaatjes op, als je op ooghoogte fotografeert.

Hier zie je goed hoe het mannetje het vrouwtje beet heeft. 
Ik vind 't behoorlijk macho-gedrag van het mannetje. Het moet voor 't vrouwtje geen prettig gevoel zijn om bezig te zijn, terwijl ze zo hardhandig in haar nek wordt vastgehouden. 

Zie je wel: ze kijkt niet echt vrolijk...

Een triootje??

Dit stelletje dacht zeker dat ik ze niet zag, maar toch...

Sommige plekjes zijn heel geliefd bij de juffers. 
Hier zat al een stelletje, toen er een tweede stel aan kwam...

... dat blijkbaar ook op dezelfde plek wilde gaan zitten.

Het leek zelfs of de mannetjes met elkaar op de vuist gingen...

... maar dat zal ik me wel verbeeld hebben. 
Even later leek het of ze aan het dansen waren.

Zo ging het zo'n beetje de hele dag door. Uiteindelijk moeten er honderden eitjes zijn afgezet. 
Tjonge, als daar allemaal watersnuffeltjes uit komen, wordt het héél druk in onze tuin...

2 opmerkingen: