donderdag 24 januari 2019

Sneeuw!!!

Ik ben niet wat je noemt een echt "wintermens", tenminste... ik hou niet van heel erge kou, maar toen er dinsdag sneeuw was gevallen en de wereld er ineens zó anders uitzag, móest ik gewoon naar buiten met m'n camera.


Er was meer sneeuw gevallen dan we dachten. Ons huisje zag er ineens sprookjesachtig uit.

De kale, donkere bomen staken prachtig af tegen de witte achtergrond.

Tja, de hond moest worden uitgelaten, sneeuw of geen sneeuw. 
Dapper van z'n baas, dat hij op de fiets was met die gladheid.

De Zaandplatte in de verte.

Ik dacht echt even dat hier een olifant onder de sneeuw lag. Het leek of z'n slurf boven de grond uitstak...

's Middags kwamen de beide kleinzoons. Natuurlijk moest er toen een sneeuwpop worden gemaakt. De sneeuw plakte niet echt geweldig, maar uiteindelijk is 't toch gelukt. De mannetjes waren er tenminste tevreden over.

Van de grootste kleinzoon moest het wel een vrolijke sneeuwpop worden. Nou, dat is aardig gelukt, dacht ik zo. Waar kastanjes en een denappel al niet goed voor zijn...


De volgende dag zijn we het bos ingegaan. Moet je nagaan, vorig jaar om deze tijd stond het hier vol water. Toen had je de stapstenen echt nodig.Wat een verschil met nu!

Mooi, die sneeuw! Je kon nu goed zien hoeveel verschillende dieren er in het bos rondlopen.
 Er zijn gigantisch veel sporen te zien.

Hier had een haas of konijn gelopen.

En hier? Een muis?

Er verdwenen heel veel sporen in een hol, zoals hier te zien is.

Sommige muizen liepen rechtstreeks naar hun holletje....

... andere gingen via een omweg.

We zagen heel veel reeënsporen. 

Genoeg naar de grond getuurd, we moesten ook omhoog kijken, want daar zat een goudhaantje in de hulst.

En een merel zat naar ons te kijken.

René hoorde een specht en ja hoor, uiteindelijk zagen we hem. Het was een kleine bonte specht.

Dit leek wel een reuzeninsect! 



Brrr... sneeuw in je oksel. Lijkt me niet prettig.







Hier was een bosbewoner bezig geweest. Een specht misschien?

Dit is een zoekplaatje: waar is de ree? We zagen hem/haar nog net tussen de bomen door schieten. Het ging allemaal zo snel, een geluk dat ik hem nog op de foto heb gekregen.

Schoenen afkloppen, anders mag ik niet in de auto ;-)

Ondanks dat het kouder was dan we hadden gedacht, was het een heerlijke wandeling.

2 opmerkingen:

  1. Henny het is weer een mooie blog geworden.Weer veel gezien en dat met de sneeuw. Door dat je het deelt gaan we zelf ook beter opletten. De foto van jouw kleinkinderen met de sneeuwpop vind ik mooi en waarom? De herinnering!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Na al dat moois ben je zeker een sneeuwmens geworden toch?
    Groet,
    Niek

    BeantwoordenVerwijderen